Rękojmia, gwarancja, zwrot towaru. Reklamacja wadliwego zakupu. Przeczytaj nasz poradnik

Reklamacja bez paragonu, zwrot towaru i gwarancja. Wyjaśniamy, jak prawidłowo reklamować wadliwy produkt, czy można zwrócić towar pełnowartościowy i czym się różni rękojmia od gwarancji.
Kilka dni temu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów pogroził palcem sieci Auchan. Poszło o jedno krótkie zdanie, które do tej pory było drukowane na paragonach wydawanych klientom: “Paragon jest niezbędny do reklamacji”. Dlaczego wzbudziło ono zainteresowanie i dezaprobatę urzędników, którzy z jego powodu postanowili przeprowadzić postępowanie?

Otóż doszli oni do wniosku, że sklepy Auchan mogły wprowadzać w błąd klientów, którzy mogli odbierać wspomniane zdanie jako prezentację obowiązujących przepisów i w związku z tym rezygnować z przysługującego im prawa do złożenia reklamacji bez paragonu. A jak zaznaczył po raz kolejny UOKiK, paragon wcale nie jest jedynym dowodem zakupu, jaki możemy przedstawić sprzedawcy w momencie składania reklamacji. Jak to więc jest z tymi reklamacjami?

Reklamacja bez paragonu

- Składając reklamację, powinniśmy przedstawić dowód zakupu. Najczęściej jest to paragon, który nie pozostawia wątpliwości, że kupiliśmy dany towar w tym sklepie, o konkretnej godzinie, natomiast nie jest to jedyny dowód zakupu. Możemy równie dobrze przedstawić potwierdzenie płatności kartą czy wyciąg z konta – mówi Maciej Chmielowski z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Pamiętajmy: jeżeli sklep informuje nas, że paragon jest jedynym uznawanym dokumentem i jest niezbędny do reklamacji, to działa on niezgodnie z prawem – dodaje. Sprzedawca nie może zatem uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia paragonu fiskalnego.

Rękojmia

No dobrze, mamy w ręku dowód zakupu i idziemy do sklepu reklamować produkt, który się zepsuł lub wykryliśmy w nim jakąś wadę. Co dalej? Jeśli wadliwy towar reklamujemy na podstawie rękojmi, to odpowiedzialny za te wady jest sprzedawca i to u niego składamy reklamację. Mamy na to dwa lata od dnia zakupu.

Od 25 grudnia ubiegłego roku, czyli od momentu wejścia w życie nowej ustawy o prawach konsumenta, mamy większą niż dawniej swobodę zgłaszania zastrzeżeń do jakości czy działania kupionych produktów. Nowe przepisy dają nam możliwość żądania: naprawy towaru, wymiany na nowy lub obniżenia jego ceny (jednak sami musimy zaproponować o ile). Możemy też odstąpić od umowy kupna i żądać zwrotu pieniędzy, ale jest jeden warunek – wada produktu musi być rzeczywiście istotna (np. poważne uszkodzenie silnika w samochodzie). Wadą istotną nie będzie natomiast awaria pilota do telewizora.

Jeśli podoba Ci się ten artykuł, podziel się nim ze znajomymi! Diggnij StumbleUpon del.icio.us Google Yahoo! Reddit

Powiązane wpisy
Nasiona marihuany duży plon Sklep